Magritte și obiectul ascuns înăuntrul obiectului vizibil

21 noiembrie 1898 – 15 august 1967

“Ceea ce vedem într-un obiect este un alt obiect ascuns” (Magritte, Paroles datées, 1956)

“Arta evocă misterul fără de care lumea nu ar exista”

Grecii spuneau că mirarea este începutul cunoaşterii. Acest resort al surprizei, al uimirii este folosit de pictorul belgian suprarealist René Magritte pentru a atrage atenţia spectatorului asupra necunoscutului din orice este cunoscut ca aparţinând unui cotidian banal, obişnuit. În tablourile sale el crează sau dezvăluie o lume bogată în semnificaţii, stranie, evocatoare şi misterioasă, folosindu-se de elementele lumii în care trăieşte juxtapuse sugestiv cu ajutorul unui realism magic ce îmbină reprezentările figurative cu efecte de trompe l’oeil, după o idee poetică diriguitoare.

Variație de tristețe, 1957, 50x60cm

“Concep arta picturii ca pe ştiinţa juxtapunerii culorilor astfel că aparenţa lor efectivă dispare lăsând să apară imaginea poetică…”, spunea Magritte.”Nu există ‘subiecte’ sau ‘teme’ în pictura mea. Este un mod de a plăsmui imagini a căror poezie adaugă la ceea ce este cunoscut latura de necunoscut şi ceea ce nu se poate cunoaşte”.

Magritte s-a născut pe 21 noiembrie 1898, la Lessines, în Belgia, şi a murit pe 15 august 1967. A studiat un timp la Academia de Arte Frumoase din Bruxelles, pe care însă a părăsit-o în 1918, dedicându-se experimentărilor plastice, figurative şi abstracte. În 1922 s-a angajat designer la o fabrică de tapete.

La început a fost atras de futurism şi de cubism, şi mai ales de stilul lui De Chirico, iar în 1925 publică împreună cu poetul E.L.T. Mesens revistele “Œsophage” şi “Marie” înrudite ca spirit cu suprarealimul, curent la care aderă în acelaşi an, la Paris. Ulterior, in 1928, fondează împreună cu E. L. T. Mesens, Paul Nougé şi negustorul  de tablouri Camille Goemans revista “Varietăţi”, cu orientare suprarealistă.

“Virtutea cea mai înaltă la care poate aspira poezia este să compare două obiecte cât mai departe unul de celălalt, sau de a le aşeza faţă în faţă într-un mod abrupt, impactant”. A. Breton, Vasele Comunicante.

În anii pe care îi petrece în capitala Franţei, până în 1930, Magritte se foloseşte de resorturile ideatice ale mişcării suprarealiste într-un mod personal, interesat cu precădere de lumea şi obiectele din jurul său. El eliberează înţelesurile ascunse ale obiectelor prin contextualizări surprinzătoare, care tocmai pentru că sunt inedite şi neaşteptate, acţionează ca adevărate pârghii de cunoaştere a unei realităţi spirituale, magice. Căci, aşa cum remarca Sarane Alexandrian: “Magritte este un pictor al revelaţiilor, pictura lui exclude simboluri şi mituri. El nu investighează invizibilul, ci transmite conştiincios ceea ce îi dezvăluie o atentă contemplaţie a realităţii”.

Înotătoarea, 1925. O lucrare de la începutul carierei lui Magritte, în care se remarcă eleganța formelor, echilibrul compoziției, influențe ale stilurilor moderniste clasicizante și germenii picturilor sale ulterioare, sfera misterioasă din fundal și întinderea nedefinită a mării. Această lucrare arată, de asemenea, influența incursiunilor profesionale ale lui Magritte în lumea publicității de modă și interesul său pentru arta lui Fernand Léger. În 1930, artistul i-a dăruit tabloul cumnatei sale, Leontine Berger. Ulei pe pânză – Colecție privată.

Magritte a reluat tema femeii care se îmbăiază la în tabloul din 1935 “Înotatoare între lumină și întuneric”.

Condiția umană, 1933

Pentru Magritte legăturile între lucruri sunt ideile şi sentimentele, idee similară cu cea formulată de Nietzsche, «atomismul», potrivit căreia lucrurile sunt separate, indivizibile, izolate. Pictorul belgian vrea să surprindă sufletul obiectelor. De aceea el se foloseşte de aparenţe, de legăturile neaşteptate între obiectele obişnuite, pe care de altfel le consideră cele mai misterioase tocmai pentru că se află la îndemâna tuturor, sunt fireşti, terestre. Stilul pictural ce-l caracterizează pe Magritte constă tocmai în alăturarea realistă a lucrurilor din lumea vizibilă transpuse cu fidelitate pe pânză dar într-o ordine neobişnuită.

Obiecte familiare”, 1928. Cinci bărbați la costum – sau poate acelasi bărbat in cinci poziții, au în față cate un obiect ales aparent aleatoriu la care se uită, fără să focalizeze. Este prima oară cand obiectele apar alături de figuri și sunt asociate cu stările mentale ale acestora. Este evident interesul crescând al artistului pentru ideea suprarealistă a inconștientului. Unele fețe sunt parțial ascunse, crescand misterul lucrării. Ulei pe pânză – Colecție privată

Reîntors în Belgia în 1930 după sejurul petrecut la Paris, Magritte a dus o viaţă în aparenţă calmă şi sedentară, o viaţă dedicată cu totul aventurii cunoaşterii şi cercetării pe tărâmul artelor plastice. Adeseori el aborda studiul ideilor poetice simultan în pictură şi guaşă. Iar la începutul anilor ‘40 a trecut printr-o perioadă de neo-impresionism, pe care a justificat-o prin dorinţa sa de a înfrumuseţa obiectele în mod sistematic, numită de unii  din prietenii săi: “în plină lumină”.

Trădarea imaginilo”, 1929. Lucrarea evidențiază decalajul dintre limbaj și sens. „Pipa” nu este mai mult o pipă reală decât poate fi fumată o imagine a unei țevi. Probabil că Magritte a împrumutat motivul țevii din cartea lui Le Corbusier “Vers une architecture” (1923). Dupa 36 de ani, Joseph Kosuth reia dichotomia dintre imagine, text si realitate în instalația sa din 1965 “Unul si trei scaune”. Ulei pe pânză – Los Angeles County Museum of Art
Joseph Kosuth: “One and Three Chairs”, 1965

Mai mult decât un artist, Magritte este un om care gândeşte. Un om căruia îi plăcea să afirme sus şi tare că vrea să picteze misterul cu scrupulozitate, folosindu-se de un realism liniar şi virtuos uneori ludic, cu asocieri nelipsite de un simţ al umorului şi de o ironie sănătoasă, trează. Magritte este Lewis Carroll şi Edgar Allan Poe deopotrivă. Fiecare pânză a lui este un poem de descifrat, un puzzle vizual plin de semnificaţii, bine pictat în regimul realismului clasic, fără automatismele sau elucubraţiile plastice la care recurgeau alţi suprarealişti. Ceea ce frapează cel mai mult la Magritte este sugestia de profundă normalitată a anormalului, sau a ceea ce cel puţin omul obişnuit priveşte drept anormal, fie din cauza educaţiei, experienţei, a ideilor preconcepte, etc. La el sirenele au cap de peşte şi picioare de femeie, Arta Conversaţiei din 1950 este o grămadă de pietre formând cuvântul “Rêve” (vis), iar Adevărul amabil din 1966, înfăţişează în trompe l’oeil merinde pe un perete. Între 1951-53 a pictat Domeniul vrăjit, o frescă imensă pentru Casinoul de la Knokke-le-Zoute.

Oceanul”, 1933. In aceasta lucrare, Magritte parodiază gustul francezilor pentru arta spumoasă coloristic a lui Renoir, dar și dorința de a trezi în privitor instinctul pentru plăcere.
“Pietricica”, 1948, este o lucrare din perioada sa “peau de vache”, în care tratează teme lejere într-un stil exuberant, cu gust pentru ironie și grotesc, îndepărtandu-se de convențiile estetice și norme.
“Tablourile mele sunt ganduri vizibile” spunea René Magritte
“Le Blanc Seing”/ “Cecul în alb”, 1965, National Gallery of Art – Washington

Într-un autoportret, Magritte se înfăţişează cu patru mâini, cu două taie friptura, cu una duce o bucată de pâine la gură şi cu a patra îşi toarnă vin în pahar. Pictorul intitulează acest tablou Vrăjitorul, şi într-un fel ăsta este Magritte: un fel de iluzionist al paletei, un meşter abil al desenului, un hâtru mânuitor de simboluri, adesea de-a-ndoasele.

Vrajitorul, 1951
Fotografie în acord cu poetica sa
“Le bon exemple”, ulei pe panza, 46,5 x 35,5 cm, Centrul Pompidou, Paris. “Într-o zi, cuiva care i-a scris pentru a-l întreba ce semnificație se ascunde în spatele uneia dintre imaginile sale, Magritte i-a răspuns: „Nu este nimic în spatele acestei imagini. În spatele culorilor picturii se află pânza. În spatele pânzei este un perete, în spatele peretelui este… etc. Lucrurile vizibile ascund întotdeauna alte lucruri vizibile. Dar o imagine vizibilă nu ascunde nimic”. Întreaga opera a lui Magritte este în același timp ascunsă și familiară, vizibilă și imprevizibilă”(Centrul Pompidou) .

În pictura sa el se foloseşte de anumite principii, cum ar fi supradimensionarea unor detalii (un măr imens sau un trandafir care ocupă tot spaţiul dintr-o cameră), asocierea unor obiecte considerate complementare (munte-vultur, frunză-copac, etc. ), animarea a ceea ce de regulă este perceput ca inanimat (rochie cu sâni, pantofi cu degete, etc. ), deschideri cu perspective neaşteptate şi misterioase (uşi care se deschid), sau transformări materiale ale fiinţelor (o spărtură în zid ca o siluetă umană cu aspect de cer cu nori, etc. ), şi tot felul de asocieri surprinzătoare, uneori anatomice, ori de puneri sub semnul întrebării ale sensurilor unor cuvinte, ale legăturii acestora cu lucrul pe care îl denumesc sau la care se referă. Alteori o simplă privelişte din realitate îl impresionează atât de mult încât pictează un tablou în care fantasticul ţâşneşte cu forţa raporturilor stranii dintre lucruri: astfel pasărea de ciocolată pe care soţia sa o mănâncă în realitate se transfigurează poetic pe pânză într-o pasăre vie, din care se prelinge sângele într-o imagine care uimeşte şi în acelaşi timp, are un vast registru de trăiri, tragice şi comice deopotrivă.

“Arta de a picta, sau modul cum o concep eu, îngăduie reprezentarea unor imagini vizibile. Ele scot la iveală bogăţii şi precizări pe care ochii noştri nu le recunosc uşor: copacii, ceruri, pietre, obiecte, persoane…Inteligenţa găseşte în ele un înţeles atunci când se dezbară de voinţa maniacă ce conferă lucrurilor înţeles numai în scopul de a le folosi sau domina”. R. Magritte

Pentru Magritte realitatea este un punct de referinţă continuu, iar arta sa este o meditaţie asupra lumii, din unghiuri poetice, inedite, ce afişează lângă mister, dezlegarea lui. Poate că de aceea în faţa tablourilor lui Magritte, în general de mari dimensiuni, privitorul este satisfăcut, uneori amuzat, alteori pus pe gânduri, curiozitatea zgândărită, îi trezeşte întrebări despre sine, despre ceilalţi, despre natură, cosmos, suflet, inconştient, subconştient, despre existenţa veridică a unei suprarealităţi. Condiţia umană este “transparentă” la Magritte. Aşa îşi intitulează pictorul un tablou despre esenţa picturii: să laşi privirea să treacă dincolo de orice oprelişte. Realul este spectacol şi imagine. Privirea devine din imaterială materială, forţa ei sparge contururile realităţii, prin procesul artistic se ajunge la miezul lucrurilor. În arta lui Magritte există o mare doză de echivoc, cum a observat şi Dalí. Iar Breton observa că Magritte “a abordat pictura în spiritul unor lecţii ale lucrurilor şi a instruit din acest unghi procesul sistematic al imaginii vizuale, ale cărei slăbiciuni s-a complăcut să le sublinieze, marcând totodată dependenţa ei faţă de figuri, de limbaj şi de gândire”.

“Imperiul Luminii”1953-54. Ziua și noaptea, juxtapuse într-o lucrare ciudata și tulburătoare. „Spectatorul ar putea să-și recunoască propria izolare și să audă tăcerea lumii”, spunea Magritte. Pictura lui Magritte îl învaţă pe privitor să vadă, să nu cadă în rutina familiarizării cu imaginile, cu cunoscutul. Ulei pe pânză – Colecția Peggy Guggenheim, Veneția

Tehnica îngrijită, clară, precisă a pictorului, pe linia maeştrilor flamanzi, exactitatea uneori fotografică cu care sunt reproduse plastic obiecte în relaţii neobişnuite, fantastice, sporesc fascinaţia artei lui Magritte, ambiguă şi seducătoare, suprarealistă cu toate datele de caracter ale acestei mişcări care a fost foarte bine primită în Belgia, într-un timp când ravagiile primului război mondial obişnuiseră publicul cu şocul inimaginabilului, cu acurateţea ilogicului şi teroarea manipulărilor.

L’Okapi, 1958
Poet recompensat, 1956
Buchetul pregătit, 1957
Terapistul, 1937, colectie particulara
Noaptea la Pisa

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

error: Content is protected !!