Neculai Ghe. Iorga, pictor și profesor, expune la Căminul Artei parter-etaj vreme de 10 zile. Din 09 în 22 mai 2022. Vasile Murivale, activ în promovarea evenimentelor culturale ale capitalei, a atras atenția în social-media asupra acestei expoziții eveniment și pentru mine a fost o binefăcătoare întâlnire cu timpul. La 89 de ani, Dl. Iorga este un depozitar al amintirilor breslei, cu o logică impecabilă si o memorie prodigiosă. Expoziția retrospectivă, cu multe lucrări noi, îl arată tonic, sintetic, cu apetența construcției plastice și cu o cromatică exuberantă.
La Caminul Artei nu intră multă lume. E trist pentru că sala are potențial. Discursul pe care îl permite expozanților poate avea o dialectică. Pentru cei care fac pictură și grafică, parterul și etajul oferă o bună departajare și totodată leagă cele două discursuri. Din păcate nu are vad…Atunci când spui strada Biserica Enei, bucureștenii vechi ripostează: “nu mai e biserica, s-a demolat”. Așa este, în 1977, a rămas doar numele si o altă biserică, “Sfântul Nicolae Dintr-o Zi”, cu pridvorul închis cu termopan, stă țanțoșă pe strada Academiei. M-aș bucura să văd lume perindându-se avidă de artă. Știu sentimentul acela când investești mult suflet într-o expoziție și oamenii vin doar la vernisaj. Dupa aceea aștepți.
Dl Iorga a plasat un cerc de scaune in jurul unul stâlp. Ca un axis mundi. Pe pereții din jur, lucrările se dispun cu propria lor dinamică, ca într-un dialog incisiv de forme și culori aplicate cu franchețe, în tonuri reci și calde juxtspuse pe pânze de dimensiuni variate, care formează osatura spațiului expozițional. Ansamblul este gândit ca un singur artefact. Un obiect de artă ce palpită, trăiește, respiră din suma părților sale. Toate plecând de la viziunea artistului și conducând către înțelegerile lui plastice.
În această retrospectiva primează câteva constante componistice și tematice: nevoia de construcție de la care orice artist trebuie sa pornească și bucuria motivului. La vârsta domniei sale opțiunile sunt declarate. Nu există loc pentru compromis. Cai și femei. Peisaje. Moliciunile si vigorile trupului cabalin văzut ca sinteză de mușchi, tendoane, piele, coamă, picioare în galop, opintire, cu toată eleganța animalului. Printre cai o femeie robustă, un nud pe o pânză care le depășește pe celelalte in dimensiuni. Un tablou plin de vigoare, de tinerețe, de cochetărie, de vitalitate. Juxtapunerea de galben – albastru – verde, soare – cer, cald – rece creează un efect dramatic, o senzație futuristă de mișcare.
Neculai Iorga are vocația sintezei. Îi plac volumele pe care le construiește din culoare și desen marcat cu brunuri, imprimând peste tot o dinamică. Între căutări plastice și virtuți decorative, Dl. Iorga lucrează curat, energic, cu siguranța unei tehnici picturale bine stăpânită și a unei viziuni totalizatoare. Știe să se joace cu transparențele și unele lucrări au o dispunere a elementelor ce amintește de vitraliu dar și de rigorile artei monumentale.
Neculai Ghe. Iorga s-a născut la Galați în 1933 și este absolvent al Institutului de arte plastice “Nicolae Grigorescu” din București, promoția 1958. A fost activ în expoziții de grup și personale, atât înainte cât și după 1989, cu lucrări prezente în muzee și galerii din țară și din străinatate, precum și în colecții private. O amintire dragă artistului este prezența tablourilor sale în colecția faimoasei Peggy Guggenheim, care i-a cumpărat patru lucrări de la Sala Dalles în anii ’70.