Louise Bourgeois despre sex, sadism, păianjeni, artă, privire

Louise Josephine Bourgeois (1911 – 2010) a fost recunoscută târziu de critică. Ea a avut prima expoziţie personală la 34 de ani şi prima comandă la 67. De atunci însă arta ei incisivă a răbufnit pe simezele celor mai importante galerii și muzee, cu obsesiile ei legate mai ales de moarte, familie, complexitatea femeii: sexuală, procreatoare, neliniștită, maternă, ocrotitoare, și cu modurile neobișnuite de transpunere a lor în sculpturi, picturi sau desene.

În 1982 a avut prima sa retrospectivă la MOMA New York, care a lansat-o pe orbita consacrării. În 1993, la Veneţia i s-a atribuit pavilionul american, ţară unde artista trăieşte din 1938. În 1996 la Centrul Pompidou din Paris i s-a organizat o expoziţie retrospectivă, artista revenind astfel prin lucrările sale în oraşul unde a văzut lumina zilei pe 25 decembrie 1911. În 1999 a primit Leul de aur la Bienala de la Veneția pentru ansamblul operei sale și Premiul Imperial al Japoniei, iar 4 ani mai târziu premiul Wolf pentru sculptură. Iar în 2008 președintele Franței la vremea aceea, Sarkozy, a zburat la New York să îi acorde Legiunea de Onoare acestei artiste care “şi-a sublimat sentimentele în sculptură, atingând astfel un adevăr superior”. Când a murit în mai 2010, o stradă din Antony, cartierul din suburbia Parisului în care a locuit, a primit numele acestei femei care până la 98 de ani nu a încetat să tranșeze arta contemporană după chipul și asemănarea viziunii ei profund personale, cu rădăcini adânci în biografia ei.

“Maman” 1999. Marea artă a însemnat mereu articularea temerilor, fricilor, nevoilor, așteptărilor oamenilor, a ceea ce nu poate fi redat în cuvinte dar creează o impresie copleșitoare de înțelegere și uimire. Opera Louisei are o dimensiune psihologica și biografică. Arta ei reprezintă o punte între modernism și arta contemporană. “Maman” păianjenul uriaș (aluzie la mama ei protectoare) este protagonistul celor mai multe din expozițiile despre Bourgeois. Uriaș , este așezat în exterior, de obicei vizitatorul trece printre picioarele subțiri ale arahnidei, al cărei trup, profilat pe cer este deopotriva amenințător și protector, privit cu drag și ironie subversivă și cu un amestec de frică, cum te-ai afla în fața unui pericol iminent.

Arta nu este niciodată simplă, nici abordarea plastică a realității sociale sau psihologice în artă nu este ușor de rezumat, iar secolul XX nu a fost o mănușă de mătase pe un pumn de fier. Realitatea a trebuit siluită vizual, conceptual, pentru ca privirea sa fie fertilizată prin artă. Pentru a vedea cu adevărat trebuie să stii să privești, și este ceea ce ne-au învățat nonconformiștii de-a lungul istoriei artei. Totuși pentru Louise Bourgeois drumul a fost pavat de toți cei care au fost liberi în creația lor, mai ales în zbuciumatul secol trecut. Atunci de ce este atât de importantă această artista, care poate să șocheze, chiar daca retina ni s-a obișnuit deja cu orice elucubrație cu eticheta de artă? De ce opera ei nu inceteaza sa fie, deși inconfundabilă și irepetabilă o sursă de inspirație pentru tinerii artiști?

“Silueta arcuită” 1999. La 88 de ani, artista adopta un nou suport al sculpturilor ei, subversiv și dinamic, țesătura cusută pentru a deveni trup contorsionat de femeie. Ea schimba bronzul pe flanel roz, ca aici. In opera ei intens feministă, deși ea neagă acest lucru, Bourgeois pune sub semnul întrebării raportarea tradițională la diversele materiale, bronzul masculin, textilele feminine. Și aici pune problema sexualității, a inconstientului, a trupului dar și a reminiscențelor din copilăria sa, într-o familie de țesători cu probleme de cuplu. În general actul de a coase este asociat feminității, căminului conjugal, domesticului, în vreme ce pictura sau sculptura în piatră ori bronz sunt asociate unei artisticități masculine. Ea le cosea singură, la masa ei din bucătărie, cu mâinile ei noduroase de tăiat și șlefuit piatra, adoptând o activitate casnică. In general însă, toată casa în care a locuit nu a fost decât un atelier uriaș. Seria obiectelor din textile cusute vine în tandemul instalațiilor ei sau al păianjenilor gigantici, ca încă un mod de a privi și evalua feminitatea.
Șapte în pat

Louise este o fire violentă. “Eu sparg lucruri de frică, apoi îmi petrec timpul încercând să dreg ce am stricat. Uneori din pricina asta sunt sadică”. Această confesiune aminteşte o alta ce îi caracterizează comportamentul şi obsesiile, o întâmplare petrecută în compania lui Duchamps, când Louise a zdroboit cu piciorul doi melci ce se împerecheau provocând nedumerirea lui Marcel: “Nu trebuie să fii atât de emotivă. De ce faci exces.”

Fotograful legendar Robert Mapplethorpe (1946-1989) o fotografiază Louise Bourgeois în 1982. Întrebată ce ține în mână, artista mărturisea că este “La fillette”, fetita, o păpușă, nu un falus cum credea toată lumea, însă s-a potrivit cu interesul pentru erotic al fotografului legendar. © Robert Mapplethorpe Foundation

“Toată munca mea din ultimii cincizeci de ani, toate subiectele mele iși trag seva, inspirația, din copilaria mea. Copilaria mea nu și-a pierdut niciodată magia, nu și-a pierdut misterul si niciodată nu și-a pierdut drama1“.

În opera ei apar des mutilări, isterie, sau ideea încarcerării, a distrugerii prin moarte. Ea opune însă retoricii suprarealiste o poezie crudă, senzuală, un erotism dureros în care trecerea se simte acut ca o privire în oglinda timpului. „Pentru mine, mărturiseşte ea, oglinda nu e semnul vanităţii ci al curajului de a se privi în faţă”. Ea priveste trupul din interior, și în raport cu traumele pe care ea însăși le-a trăit și încearcă să le exorcizeze prin arta. De asemenea, ea încearcă să transforme femeia în opera ei din obiect în subiect (astfel diferit de Picasso de exemplu, care o obiectualizează)

Cell” (Ochi si Oglinzi) 1989-93, Tate Gallery

Lucrarea sa Ochi şi Oglindă, ce foloseşte marmura, oţelul, sticla şi oglinda este simbolul condiţiei umane, a neputinţei de a evada dintr-un context. Ochiul este o oglindă a realităţii, oglinda poate fi umbra morţii, în ea se pot vedea umbrele trecutului, sau ale viitorului, în ochi se poate citi ca într-un film tot ce a văzut o fiinţă în decursul vieţii, o alter memorie reală şi ireală în acelaşi timp. In general, ochii sunt reprezentați în multe lucrari si sub diverse forme, singular sau în pereche, ei mărturisesc adeseori influența suprarealismului în opera sa, deși nu poate fi inserata unui curent, existând mai ales în pictura ei tendințe expresionist abstracte. Ochiul face aluzie atat la actul privirii cât și la organul sexual feminin. De asemenea într-un mod ironic-subversiv face aluzie la gonadele masculine, și asta îmi amintește de obsesia ochilor în filmul “Casanova” de Fellini. Uneori prezența ochilor este asociată ideii de casă, și în acest caz pot sugera căsătoria simbolică, legătura dintre femeie și familia ei.

Privirea, 1966

Încă din 1966, organul vederii apare în opera sa, înconjurat de protuberanţe dezgustătoare, este Privirea, fără idealizări, fără iluzii. Louisei Bourgeois nu-i plac lirismele dulcege iar senzualitatea este uneori negată de o dură sexualitate de o freudiană Distrugere a tatălui, de o abordare crudă şi fără ocolişuri a masculinităţii, ca în lucrarea sa din anii 70  Ianus înflorit.

În general, Louise Bourgeois e partizana aglomerărilor de forme, sâni, mâini, sfere şi cilindri, tratate în materiale diverse, marmură, sticlă, cauciuc, latex, răşini, ţesături, grilaje. Toate pentru a surprinde forma strictă şi pură a subiectului emanat direct din subconştient. Louise Bourgeois se repetă tematic şi interpretativ, ea dă glas emoţiilor sale, frustrărilor, dorinţelor, nevoilor, necesităţilor sale interioare. Când a turnat în bronz un iepure cu stomacul sfârtecat, a făcut-o pentru a exprima un sentiment. Altădată, a juxtapus pe o oglindă nişte mâini de marmură tăiate de la încheietură şi o înşiruire de sticle goale de parfum. Un semn al feminităţii supuse deteriorării, consumului, ca şi alte mâini bătrâne, pline de tendoane şi de vine, alături de care artista şi le pune pe ale sale în unele fotografii, mâini muncite la modelat materialul creaţiei vreme de 90 de ani.

Distrugerea tatălui” , 1974. Arta este pentru Louise un mod de auto-cunoaștere, de a defula anxietăți, tensiuni și a exorciza traumele copilăriei legate de comportamentul tatălui său pe care îl distruge simbolic în această lucrare. Totuși, dupa moartea tatălui în anii 50, și pentru că se afla atunci oarecum în afara valului artistic, a intrat într-o depresie și a început să facă psihanaliză. Acest lucru va avea o mare influență asupra artei sale.
“Janus Fleuri” , (un penis-vagin)1968, MOMA New York. In copilărie, tatăl ei avea un obicei la masă, când aveau invitați, să decojească o portocală cu o formă umană, mai întâi o desena, apoi decupa și le arăta invitaților că de fapt pe o parte e ca o femeie și pe alta ca un bărbat, atunci râdea spunând deci nu e fiica mea, pentu că nu are “chestia asta” aici. Tatal ei își dorise băiat. Louise a fost botezată după numele lui.

Louise Bourgeois s-a născut într-o familie cu trei copii (ea era fata mijlocie) care avea o galerie de tapiserii. Părinții ei se ocupau și cu resturarea acestora. Tatal avea o legătură cu bona copiilor chiar sub nasul soției, lucru care a marcat-o pe Louise. La fel a avut o influență asupra sa și a lucrărilor “cusute” de mai târziu faptul că repara partea de jos a tapiseriilor unde în general erau reprezentate picioarele animalelor. În 1930 a intrat la Sorbonna sa studieze matematica și geometria. A avut o teza despre Pascal. Dar renunță la aceste studii când moare mama ei, în 1932. Începe să ghideze tururi de vizitatori la Muzeul Luvru. Atunci se apucă de artă, mai întâi pictură și gravură, apoi din anii 1940, sculptură. Urmează mai multe școli: École du Louvre, Académie des Beaux-Arts, Académie Julian și frecventează atelierul lui Fernand Léger. În 1938 se îndrăgostește de criticul și profesorul american Robert Goldwater, cu care se căsătorește și emigrează în America, unde îsi continuă studiile la Art Students League în New York. Pe la sfârșitul anilor 1940 devine activa într-un mediu de artă unde îi cunoaște pe Le Corbusier, Joan Miró, Yves Tanguy. Primele ei sculpturi sunt un fel de totemuri de lemn, abstracte, vopsite într-o singură culoare uniformă și influențate de suprarealism, care se doreau surogate ale familiei și casei pe care o lăsase în urmă devenind emigrantă. În general pe tot parcursul carierei sale începând cu anii ’50, Louise va aborda teme pe care le dezvoltă, experimentând cu materiale, tehnici si dimensiune. În anii ’60 imaginarul ei devine mai explicit sexual.

Seria femeilor arcuite face referire la isterie, în tinerețea artistei acesta încă era un mod de catalogare a unor femei care incercau sa-si traiasca sexualitatea. Louise este fascinată de pântecul feminin, sângele menstrual, organele genitale, refulari si defulari orgasmice.
Camera roșie a copilului și camera roșie a părinților, 1994, patul roșu sugerează sânge, violență, gelozie, rușine, vină, iar camera copilului din aceasta instalație de la Muzeul Guggenheim Bilbao sugerează dorința de a fi protejat.
Ti-am ținut sperma și am plâns” , 2009-10. Lucrarea este o colaborare intre Tracey Emin si Louise Bourgeois, un proiect deschis în care artistele vorbesc de sexualitate, maternitate, subiectivitate. Louise picta în guașă un tors feminin sau masculin cu falusul erect, la care Tracey adăuga un comentariu grafic. Produsul final era imprimat pe un material textil.
Imagine din expoziția “Inima are motivele ei, despre care rațiunea nu știe nimic” (citat din Pascal) deschisă în decembrie la Gstaad, în galeria Tarmak22, pana in 31 mai 2021 @The Easton Foundation, @Jon Ette
  • L. Bourgeois, Distrugerea tatălui, scrieri și interviuri, 1923-1997 (Marie-Laure Bernadac and Hans-Ulrich Obrist. London, Violette Editions, 1998)
  • “Arta vine dintr-o nevoie de a exprima o idee sau un concept: tăiere, mutilare, automutilare, control. Cum să-ți demonstrezi ție cine ești. Cum să ajungi la sfințenie, sănătate, satut de vedetă, auto-cunoaștere. Aspectele vindecătoare ale artei, necesitatea sa. Cum să îți arăți ție însăți că ești vrednic de a fi iubit. Fă oamenii să te iubească prin arta ta”. Louise Bourgeois. Notă în jurnal, 20 august 1993
  • «Si vous ne pouvez vous résoudre à abandonner le passé, alors il vous faut le recréer, c’est ce que j’ai toujours fait ».

2 thoughts on “Louise Bourgeois despre sex, sadism, păianjeni, artă, privire”

  1. What i do not realize is actually how youre not really much more well-liked than you might be now. You are so intelligent. You realize thus considerably relating to this subject, made me personally consider it from so many varied angles. Its like men and women arent fascinated unless it’s one thing to do with Lady gaga! Your own stuffs outstanding. Always maintain it up!

  2. This blog is an absolute gem. The author’s writing is not only informative and engaging, but also thought-provoking and insightful. I appreciate the level of research that goes into each post, and the author’s ability to present complex ideas in a clear and accessible way. What I love most about this blog is its commitment to providing factual and balanced perspectives on a wide range of topics. Whether I’m looking to learn something new or simply looking for an interesting read, I always turn to this blog.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

error: Content is protected !!