Rosa Bonheur, emancipata pictoriță zootehnică

16 martie 1822 – 25 mai 1899

Rosa Bonheur a fost una dintre puținele artiste care au primit recunoaștere internațională pentru munca ei în timpul vieții. Anul acesta se împlinesc 200 de ani de la nașterea ei, pe 16 martie 1822. O femeie ambițioasă care se îmbrăca în haine bărbătești pentru a avea mai mare acces în lumea masculină a elitelor pariziene. S-a spus despre ea că „Toată viața a oscilat între modestia clasei de mijloc și îndrăzneala boemă”.

“La arat în Nivernais”, 1849. Această lucrare înfățișează o scenă de arat la începutul toamnei. Se poate vedea forța vitelor profilate într-un peisaj rural amplu, asemănător poate locurilor natale ale artistei. Realism, à la Courbet și Corot și un fel de romantism, în perspectiva amplă și energia animalelor statuare.

“Am devenit pictor de animale pentru că îmi plăcea să mă mișc printre animale. Pur și simplu studiam un animal și îl desenam în poziția pe care o lua, iar când se schimba în altă poziție, desenam asta.”

Marie-Rosalie s-a născut la Bordeaux, fiica unui artist idealist, profesor de desen, Oscar-Raymond, și a unei mame – profesoară de pian, Sophie. Aceasta fusese orfană, adoptată de negustori înstăriți, și Rose mult timp și-a imaginat origini secrete, poate regale. A mai avut o soră și doi frați, cu toții foarte talentați la artă. Familia s-a mutat la Paris în 1829.

Rosa se arată foarte precoce la desen și poate că dragostea ei pentru necuvântătoare îi vine din copilărie când mama o învăța abecedarul cerandu-i sa deseneze câte un animal pentru fiecare literă a alfabetului. „… Într-o zi mama a avut o idee strălucitoare… Mi-a spus să desenez un măgar vizavi de A și o vacă vizavi de C și așa mai departe…”. Si tatăl ei are o viziune aparte fata de educație, insistând ca fetele sa o primească în aceeași măsură ca băieții.” Aceasta era co-educația… Și eu am profitat din plin – spunea Rosa – am condus toate jocurile… Nu am ezitat din când în când să-mi folosesc pumnii… în felul acesta existentei mele i s-a dat o înclinație masculină”.

Tatăl ei, adeptul filosofiei progresiste a lui Saint Simon devine directorul unei Școli gratuite de desen pentru fete, o slujbă pe care Rosa o va prelua la moartea lui. Mama ei trece în neființă mai repede, la doar 36 de ani, de holeră, în 1833. Ulterior tatăl se recăsătorește.

Édouardk Dubufe, Portretul lui Marie-Rosalie (Rosa Bonheur) lângă un taur pictat chiar de ea.

Rosa face ucenicie într-un atelier de croitoreasă, apoi își asistă tatăl în predarea desenului și la munca din atelier. Face desene și crochiuri după natură cu mare talent. Caii și vitele erau preferatele ei. Își studia subiectele în detaliu, producând cu atenție multe schițe pregătitoare înainte de a aplica vopsea pe pânză. Din 1841 începe să expună la Salonul oficial. Este admirată de criticul Théophile Gautier, care îi consideră talentul egal cu cel al bărbaților. Iconografia ei era deopotrivă neobișnuită pentru o femeie.

“Târgul de cai”, 1852. Așa cum repeta adeseori, Rosa Bonheur iubea caii! Spunea că pentru ea grajdurile erau mai minunate decât anticamerele regale. Prefera rasa Percheron, viguroasă și nervoasă. Astăzi în colecția Muzeului Metropolitan din New York lucrarea a participat cu succes la Expoziția Universală din 1855. Înainte fusese expusă la Salonul din 1853. Când a pictat această lucrare, Rosa avea doar 31 de ani. Critica a remarcat că “până atunci nici o altă femeie nu a realizat vreodată o lucrare de o asemenea forță și strălucire; și nici o altă pictoriță de animale nu pictase un tablou atât de mare“.
“The Highland Raid” , 1860, ulei pe pânză, National Museum of Women in the Arts

Tunsă scurt, cu țigara în gură și avand parteneră de viață o femeie, Rosa Bonheur a trebuit să lupte pentru a ieși din modelul patriarhal și misogin care domina societatea franceză a vremii ei. Ea este prima care a primit Legiunea de Onoare din mâinile Împărătesei Eugénie, soția lui Napoleon al III-lea. Este primită și de regina Victoria, in călătoria pe care o face in Anglia, unde cunoaște pictori animalieri ca și ea.

Leul în familie, 1881

Trăia într-o adevărată menajerie din care făceau parte tot felul de animale, domestice si salbatice: un leu și o leoaică, un cerb, o oaie sălbatică, o gazelă, cai. Ea a primit o scutire specială de la poliție pentru a purta pantaloni și haine bărbătești pentru a vizita măcelării și abatoare. În ele studiază îndeaproape anatomia animalelor.

Anna Klumpke, Portretul Rosei Bonheur, 1898

Rosa Bonheur a murit pe 25 mai 1899. Americana Anna Klumke i-a fost alături în ultima parte a vieții, și după moarte ca legatară a moștenirii și memoriei sale artistice, pe care a întreținut-o și cu o carte detaliată: “Rosa Bonheur, viața si opera.”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

error: Content is protected !!